måndag, oktober 27

Konsten att renovera en gitarr. 1.

Okej. Mor min vet att jag gillar att feppla med gamla instrument och försöka få dom spelbara igen. Så hon köpte en trasig gitarr till mig på auktion, billigt (får vi hoppas, hon gav 400 kronor)
Någon sa att micksystemet som satt i gitarren var värt dom pengarna, så det kanske var bra, ifall jag inte lyckas med renoveringen.


Okej. Tog några månader (år…) innan jag till slut tog mig ann projektet. Först måste jag ju lista ut vad som var fel med den. Den visade sig ganska snart att den kloss som halsen är infäst i satt löst. Limmet hade släppt och den hade spruckit på ett ställe. Någon hade redan tidigare försökt fixa gitarren men det verkar inte ha gått så bra. Mycket lim var det att ta bort iallafall, innan jag kunde börja fundera på mina egna åtgärder.

När limmet var borttaget visade det sig att halsen inte längre passade i klossen, det var glappt. Så det behövde åtgärdas. Innan jag gjorde det limmade jag dock tillbaka den del av klossen som spruckit loss –se bild.

När den satt fast satte jag en ny kantlist i klossen, för att få halsen att passa bättre, och så limmade jag tillbaka klossen mot sargen, för där hade den också lossnat. (Se bild)
Alla dessa limningar tog ett tag förståss, eftersom jag måste slipa bort gammalt lim och så, innan jag kunde lägga på det nya.

Som om allt detta inte vore nog så var olyckan plötsligt framme. Jag tappade halsen i (betong)golvet, med följden att den sprack uppe vid huvudet.

Faaaaaaan –tänkte jag sammanbitet och såg premiärspelningen på gitarren flyttas fram ett okänt antal månader i tiden. Jag pluggar ju och har en hel del annat för mig, så jag kan inte stå med detta renoveringsprojekt hela tiden.

Fy. Jobbigt. Men skam den som ger sig. Jag återkommer med fler rapporter om hur det går.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh vad fint då! inte med gitarren kanske, eller den kommer säkert att bli fin, men fin blögg! riktigt tjusigt. bra med inläggskalender också, sånt gillar vi.

träkram(are)
marit