fredag, maj 30

Slöjdlärare i linköping?

Sitter nu på tåget påväg till Linköping. Tågresor är trevligt tycker jag. De är så skönt befriade från vardagslunk. Man kan göra vad man vill ett tag utan att behöva känna dåligt samvete över vad man egentligen BORDE göra. Tankarna vandrar iväg och samtidigt som man rör sig i hög hastighet sitter man alldeles stilla. Det finns en schysst motsägelse i det där. Mina tankar under denna tågresa kretsar bland annat kring resans mål: Jag ska besöka Linköpings Universitet och den öppet hus-dag som de anordnar för nya studenter. Jag har ju sökt till deras träslöjdslärar-utbildning. Kan det vara ett framtidsyrke? Kanske. Hoppas få svar på det i helgen.

Är lite rädd att en utbildad träslöjdslärare måste lära ut tråkigheter som sandpappring och att såga med bandsåg i torrt, dött och tråkigt virke... Det är ju inte DET jag vill hålla på med. Färskt virke is the shit! Sandpappra smörknivar kan nog döda vilket slöjdintresse som helst. Så jag hoppas att man får utforma sin egen utlärning så att jag får förmedla den sköna slöjdarkänslan till framtida elever!
Det lär väl visa sig denna helg hoppas jag. Tänk om det är slöjdlärare jag ska bli? Det vore kul att få ägna sig åt det på heltid, även om det då blir mer lära ut än skapa själv. Tror jag. Eller tröttnar man då? Frågorna är många och svaren är lika få som barren i ett lövträd. Men på sätt och vis kan det kanske inte bli värre än det är nu iallafall. Mitt nuvarande jobb är varken roligt eller särskillt utvecklande... Jag sitter i en kundservice åt ett av Sveriges större elbolag. Känns som att jag kan det nu, nya utmaningar tack...

Framme.
Blev väl mottagen av gamla bekanta. Nattkvartar hos Sten Kullberg, som driver företaget Geodesign -de har en riktigt smart lösning för översvämningsskydd -kolla här!
Stan känns väl sådär. Jag är van vid Uppsala, som känns äldre och vackrare, men det är ju bara första intrycket, det kan förändras om jag flyttar hit.

På hemväg.
Tja. Jag fick inte se slöjdlokalerna men dom som presenterade utbildningen kändes bra. Nu hänger det på om jag kommer in, vilket jag tror att jag gör, och så det slutgiltiga beslutet... ska jag använda mina sista CSN-pengar till detta? Kanske... Fick inget svar på hur det var med vilken typ av träslöjd man ”ska” lära ut som lärare i ämnet...

Inga kommentarer: